Skip to main content
Inspiratie
Tips & tricks voor het creëren van meer beleving met content.

Gewoon een stukje tekst

1Als een klant me vraagt een tekst te schrijven stel ik vragen. Ik wil weten wat hij of zij wil vertellen, maar ook waarom. Een tekst schrijf je namelijk altijd met een doel en dat doel wil ik bereiken.

Vreemd genoeg – of gelukkig, ’t is maar hoe je het bekijkt – leidt dat vaak tot vragende blikken. “Ik wil gewoon een stukje tekst. Collega-bedrijven komen voorbij op social media en ik wil dat ook omdat ik anders niet (meer) opval.” Dus, of ik ‘gewoon’ een stukje tekst kan schrijven….

Het klopt inderdaad dat je kansen laat schieten als je online niet zichtbaar bent of doelloze teksten schrijft. Toch is doelgericht zichtbaar zijn veel belangrijker dan enkel zichtbaar zijn. Je kunt van alles publiceren zonder doel en er zullen ook vast mensen zijn die het lezen, maar geloof mij: op de lange termijn ben je niet meer interessant (en dus bereik je je doel niet). Sterker nog, vaak dezelfde content gaat irriteren. Zo hoor ik vaak: ‘Daar heb je hun ook weer met ‘nieuw project aangenomen!’ of ‘werk in uitvoering!’. What else is new?

Het besef dat je goede teksten en online marketing nodig hebt is een begin. Denk er vervolgens over na waarom je dat wilt (welk doel wil je bereiken) en vergeet hier nog even via welk kanaal dat moet. “Ik wil iets met Facebook” is denken vanuit het middel, niet vanuit de boodschap. Pas als je weet wat het doel is, kun je beslissen welk medium daar bij past. Als je niet weet welk doel je wilt bereiken, je wilt ‘gewoon’ informeren en zichtbaar zijn, of je hebt geen tijd om dat te bedenken; besteed het dan uit. Een brainstormsessie met een communicatieadviseur kan al verhelderend zijn. Wat voor jou dagelijkse kost is, kan voor je doelgroep heel goed zijn om te weten en dáár zit de essentie: deel je kennis, wees waardevol. Je hebt meer te bieden dan je denkt.

Wil je liever zelf schrijven? Zorg dan voor herkenbaarheid, (de lezer kan zich er in verplaatsen), diversiteit (elke keer een andere invalshoek) en continuïteit (herhaaldelijk zichtbaar zijn). Maar zet die laatste niet voorop. Minder vaak zichtbaar zijn op de juiste manier is beter dan regelmatig met hagel schieten. En de laatste: houd het kort.

Zakt de moed je nu al in de schoenen? Stuur mij een berichtje, dan kom ik langs voor een brainstormsessie. Je mag natuurlijk ook langs komen op mijn mooie kantoor.