Skip to main content
Inspiratie
Tips & tricks voor het creëren van meer beleving met content.

Strategie bij fotografie

Als je investeert in fotografie, denk dan ook goed na over de boodschap die je ermee wilt overbrengen. Zonder strategie loop je het risico op teleurstelling en kostenverspilling. Als een fotoshoot tegenvalt, stel ik de vraag: wat had je verwacht? Is duidelijk gecommuniceerd welk verhaal je wilt vertellen, wat je wilt uitstralen en waarvoor de foto gebruikt zal worden? De taak van een fotograaf is fotograferen, de taak van jou en/of je bedrijf is duidelijk maken wat er voor de lens moet staan. Vind je dat lastig? Schakel dan een communicatieadviseur in.

Wat ik regelmatig met plezier voor bedrijven doe is een contentstrategie maken waar duidelijk in staat wat dit betekent voor fotografie. Als er foto’s nodig zijn ga ik met de fotograaf op pad. Ik bespreek de wensen zodat de fotograaf begrijpt wat de bedoeling is, maar neem zelf de verantwoordelijkheid. Ik instrueer de mensen die gefotografeerd worden, let op details en sta letterlijk achter de fotograaf om te kijken of het plaatje klopt. In de bouw wil een vunzig grapje wel eens bijdragen aan spontane foto’s: ook met een strategie is er ruimte voor spontaniteit.

Een contentstrategie is een leidraad voor al je online en offline uitingen dus ook voor tekst en fotografie. Als je daar mee begint, werk je doelgericht. Krijg je na verloop van tijd het inzicht dat je je uitingen moet aanpassen, begin dan met een wijziging in de strategie. Bijsturen hoort bij een koers varen. Je bereikt die stip aan de horizon nooit in één rechte lijn, altijd met wat bochten onderweg. Net het echte leven.

Wil jij een strategie voor fotografie? Ik help je graag.